17-12-2019

Auteur: Patriek Nouwen

In december is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken. En er was me wat opgevallen afgelopen jaar. Wat zijn we met zijn allen toch afhankelijk van elkaar en wat vertrouwen we elkaar er toch op dat de ander dit goed voor ons heeft geregeld.

Het meest recente voorbeeld: op mijn privé-telefoon was ik gisteren niet bereikbaar. De urenlange storing bij T-Mobile zorgde voor een flinke afname van alle appjes. Een softwarestoring blijkt de oorzaak. Voor mij één geluk: ik had mijn eigen back-up en maakte met mijn zakelijke mobiele telefoon een hotspot aan. Als adviseur bedrijfscontinuïteit zullen ze mij niet hebben!

Echter zullen er verschillende organisaties zijn geweest die niet bereikbaar waren voor hun leveranciers en hun klanten. Het is maar de vraag of zij ook even een hotspotje konden aanmaken of een ander back-up plan hadden. Dergelijke storingen komen vaker voor dan gedacht en kunnen een grote impact hebben op de bedrijfscontinuïteit.

De gevolgen van een storing

Op 24 juni was er bij KPN een storing. Nu zijn er wel vaker storingen met een mobiel netwerk. Echter bleek in dit geval het noodnummer 112 urenlang niet bereikbaar. Daarnaast ondervond ook de NS door de storing communicatieproblemen, waardoor met name rondom Utrecht Centraal grote vertragingen ontstonden.

Nu had KPN voor back-up gezorgd van de verbinding. Echter alle vier de routes die gebruikt konden worden, kregen last van dezelfde softwarestoring. In vaktermen noemen we dat een Single Point of Failure (SPoF). Dit houdt in dat indien één kritiek punt uitvalt, het hele systeem uitvalt. Als organisatie wil je dat zien te voorkomen en wil je zorgen dat je een methode als back-up hebt die niet door dezelfde oorzaak getroffen kan worden. Het was duidelijk dat KPN onvoldoende rekening had gehouden met dit scenario.

Op 24 juli was Schiphol aan de beurt. Op 24 juli kon vanwege een elektrische storing bij de organisatie Aircraft Fuel Supply (AFS) de vliegtuigbrandstof niet worden aangevoerd aan luchtvaartmaatschappijen. Het gevolg: honderden geannuleerde en vertraagde vluchten en duizenden passagiers die zijn gestrand. Op 9 augustus was het opnieuw raak. Wederom een storing in de aanlevering van brandstof. Ditmaal waarschijnlijk vanwege kapotte brandmelder of defecte voeding. Ook hier zorgde de storing bij AFS ervoor dat Schiphol de brandstof niet aan haar klanten, de luchtvaartmaatschappijen, kon leveren.

En daar komen we bij de kern van dit stuk. De Chief Commercial Officer bij Royal Schiphol Group, de heer André van den Berg, zegt over de storing van 24 juli het volgende: De brandstofstoring van 24 juli jongsleden laat zien hoe groot het belang van iedere schakel in de keten is en hoe groot de effecten kunnen zijn indien zich daarin een storing voordoet.

Ketenweerbaarheid: maatregelen treffen

We zijn dus inderdaad zo ontzettend afhankelijk van elkaar. En we vertrouwen er nog te vaak op dat de ander de zaakjes wel heeft geregeld. Maar kunnen we de schade wel overzien indien iets uitvalt wat we als vanzelfsprekend achten? Wat als de stroom uitvalt? De watertoevoer stopt? We niet meer kunnen bellen? Wat als cybercriminelen mijn leverancier hacken? Mijn leverancier failliet raakt? Het is van belang als organisatie dat we deze klappen kunnen opvangen en zorg kunnen dragen dat onze eigen processen niet in gevaar komen. We willen onze klanten tenslotte niet teleurstellen. We zullen dus onze keten weerbaarder moeten maken. Dit begint met een goede kwetsbaarheidsanalyse van de keten. Een volgende stap is bekijken waar je de kans en impact van die kwetsbaarheden kunt beperken. Heb je dat in eigen hand? Of ga je het gesprek aan met je ketenpartners?

Het is belangrijk om te weten welke maatregelen de ketenpartners hebben getroffen om zichzelf en hun klanten te beschermen. Kijk daarbij niet alleen of ze zeggen dat ze deze maatregelen getroffen hebben, maar ook of ze deze maatregelen daadwerkelijk testen. Ik ken verschillende organisaties die over meerdere datacenters beschikken. Echter lang niet iedere organisatie test jaarlijks of ze ook kunnen uitwijken. Daarnaast is het afwachten of ze de uitwijk kunnen organiseren indien dit in het weekend gebeurt of tijdens het vakantieseizoen. Het is maar de vraag of de klanten van deze organisaties daarvan op de hoogte zijn.

Ken jij je ketenafhankelijkheid voldoende? Weet jij zeker dat je ketenpartners de zaken op orde hebben? Zet in ieder geval die eerste stap: onderzoek het en maak jezelf weerbaar!

Hulp nodig?

Tips en advies over zorgen voor ketenweerbaarheid nodig? Heeft u vragen over het auditen van leveranciers, of het opstellen van een bedrijfscontinuïteitsbeleid?

Neem dan contact op met onze creatieve en betrouwbare professionals via info@cuccibu.nl of +31 (0) 85 303 2984.